Jdi na obsah Jdi na menu
 


25. České drama 20. století

16. 3. 2009

25. České drama 20. století

 

a) české divadlo počátku 20.století

1.oficiální divadlo

Národní divadlo a Městské divadlo na Vinohradech , režisérský typ (herci a režisér – má hlavní slovo)

 

Realistické drama

Realistické prostředí – skutečné, zpravidla přesně popsané

Realistický námět – zpravidla společenský problém, který se realisticky snaží ztvárnit, objektivně se snahou o vědeckost

Realistický hrdina- typický pro určitou skupinu lidí, během děje se vyvíjí

 

ALOIS A VILÉM MRŠTÍKOVI

„Maryša“

- Maryša je zamilovaná do Francka. Francek je ale odvolán na vojnu. Její otec Lízal jí domluví sňatek s vdovcem Vávrou - tyran. Maryša se brání. Rodiče ji vahou náboženských zásad přesvědčí a provdá se. Francek se po čase vrátí a nabízí jí odchod do Brna. Vávra vyhrožuje, že Francka zabije. Maryša se tedy rozhodne, že svého nemilovaného muže otráví arzenem.

 

GABRIELA PREISSOVÁ

„Gazdina roba“

Gazda - hospodář

roba - holka

- tragický příběh z vesnice, kde hl. hrdinka Eva a Gazda se mají rádi, ale nemohou se vzít _ výrazné majetkové rozdíly. Oba jsou provdáni za někoho jiného. Láska je ale tak silná, že spolu stále udržují vztah. Gazda má louky u Dunaje. Každý rok se musí pokosit. Jezdí tam i Eva. Eva stále věří, že se Gazda rozvede a ožení se s ní, ale zde jí řekne, že ne. Eva se utopí v Dunaji.

Zhudebnil Foerster jako operu „Eva“.

 „Její pastorkyňa“

nevlastní dcera - nechtěné těhotenství

Matka, aby jí uchránila hříchu a ulehčila život ji stahuje, aby to nebylo vidět. Po porodu ho utopí, vše zamrzne, ale na jaře se na vše přijde. Matka vezme vinu na sebe a jde do vězení.

Leoš Janáček - „Její pastorkyňa“

tragické příběhy z vesnického prostředí, kde jsou lidské vztahy ovládány majetkem a pokrytectvím.

- psychologická kresba postav 

 

LADISLAV STROUPEŽNICKÝ

„Naši furianti“

- zábavný spor o to, kdo bude ve vsi ponocný. Skrývá vážné zamyšlení nad vztahy mezi lidmi - omezení sedláci, chudina

- humor, ironie

 

Impresionismus, vitalismus

Vitalismus – český umělecký směr – po 1. světové válce a po válečném vraždění dochází k přesvědčení, že nevětší hodnota je život sám. – vrchol impresionismu

 

FRÁŇA ŠRÁMEK (1877 – 1952)

Narodil se v Sobotce, s rodiči se často stěhoval. Nedostudoval práva a po vojně se zcela věnoval literatuře. Příklon k anarchismu  a antimilitarismu (proti násilí). Za 1.světové války byl na různých frontách a zbytek života strávil v Sobotce a Praze

 

„Měsíc nad řekou“

setkání studentů gymnázia po letech v písku. Dříve premiant třídy básník – dnes kupec v papírnictví. Obavy manželky a dcery Slávky ze zklamání, lstí se snaží zatajit sraz. Přijede jeho starý přítel Roška se synem Vilíkem. Slávka je nepozná. Tatínek se jde pochlubit maminkou a přivede si ji jako výsledek svého letu. Slávce je 30, soběstačná inteligentní, v noc večírku se jí vloudí do baráku Vilík.Slávka nepřijme, protože má pocit, že už také překročila hranici mezi mládím a dospělostí – už je jinde. Hra rozhodne ve prospěch mládí.

 

„Léto“

 

JAROSLAV KVAPIL

Režisér ND, autor her „ Princezna Pampeliška“ „ Rusalka“

 

JAROSLAV HILBERT

„Vina“

moderní tragédie, mravní problém svedené dívky

 

2. neoficiální divadlo

zábavné scény, šantány, kabarety

„Červená sedma“

JIŘÍ ČERVENÝ, EDUARD BASS

Zpěv, tanec, humorné písničky, skeče

 

„Revoluční scéna“ (1920 – 1922)

Emil Artur Longer

Herci – Ferenc Futurista, Saša Rašilov, Vlasta Burian

b) české divadlo mezi dvěma válkami

osvobozené divadlo

vzniklo jako sekce Devětsilu ve 20.letech

autorské divadlo (autor dopracovává jako herec kus na jevišti)

režiséři – Jindřich Honzl, Jiří Frejka

 

JAROSLAV JEŽEK – komponista (1906 – 1942)

Zemřel v Americe, přináší jazzové rytmy a melodiku

JIŘÍ VOSKOVEC (1905 – 1981)

JAROSLAV WERICH (1905 – 1980)

 

20.léta – divadlo dadaistické, lyrizované frašky (hra se slovy, děj je potlačen)

„West Pocket Revue“ – studentské představení

hra o fotografovi – chce fotku rozzuřeného muže, stíhá ho

improvizace, recese, studentský slang, novotvary – hra s jazykem

 

při přestavování kulis – improvizace před oponou – forbína = aktuální z části improvizovaný rozhovor na různá témata (politická, kulturní)

humor , satira, dialog s divákem

 

30.léta – proměnili se v typy dvou lidových kumpánů, kteří v různých dobových podobách procházejí historií a současností světa, kritika omylů, usilují o jeho lepší  lidštější tvář. Vliv grotesky

 

hrozba fašismu – satira

„César“ (1932)

proti diktátorům, satira – jejich velikášství a směšnost

 

„Balada z hadrů“

o Francoise Villonovi

 

„Svět za mřížemi“

„Osel a stín“

„Kat a blázen“

 

„Rub a líc“ (1934 – 1937)

kumpáni Krev a mlíko (V + W)

při automobilové nehoně přežije jeden muž, ztratil paměť. Dá si jméno \Josef Klokan. Přichází za ním zástupci politických stran. On odmítne, je nezaměstnaný. Je v čele dělníků. Formuje se strana pruhovaných košil, v čele je Konrád. Dělníci uspořádají stávku. Hlasatelka mluví s Klokanem. Má strach ze srazu pruhovaných košil. Mají asi zbraně. Krev a mlíko objeví skladiště zbraní. Klokan vyjednává s majitelkou továrny. On sám je synem majitelky továrny kde stávkoval. Markéta má výzvu k národu – upozorňuje na nebezpečí ze strany pruhovaných košil.

 

Dopady hry

Rub a líc – společnost, její klady a zápory

Konrád a pruhované košile – Hitler a jeho strana

Výzva k národu – snaha o vytvoření protifašistické fronty, varování proti fašismu

 

Zfilmováno:   „Svět patří nám“

                        „Pudr a benzín“

 

v listopadu 1938 je úředním zákazem divadlo zavřeno. Nebezpečí z Německa – zesměšňováno – emigrace do USA. Po válce Werich návrat, Voskovec zůstává. Werich se pokusil obnovit Osvobozené divadlo, nešlo navázat.

V 50. letech s Horníčkem v ABC. Renovuje hry.

 

divadlo D34 – 41

avantgardní divadlo, režisérské divadlo – E.F.Burian – režisér, dramaturg

34 – 41 – určovaly sezónu, v roce 1941 zavřeno

náročná umělecká díla pro lidového diváka

 

E. F. BURIAN

Skladatel, autor oper, baletů, výtvarník a herec – chtěl vytvořit syntetické divadlo = spojení různých divadelních prvků – zpěv, recitace, tanec, filmová projekce.

Burian odchází do koncentračního tábora, píše povídky „8 odtamtud“. Stal se členem komunistické strany. Chtěli znovu obnovit divadlo D – nešlo to, soubor se rozpadl.

 

Boice Band = sborová melodická recitace.

 

KAREL ČAPEK (1890 – 1938)

* Malé Svatoňovice v podkrkonoší

- otec lékař (a humanistická potřeba pomáhat)

- vztah k zahradnictví; studoval FFUK; pracoval jako novinář v Národních listech

- záliby - cestování, poznávání; žil dlouho sám

- ve chvíli, kdy vidí rozšiřování fašismu je v protifašistické frontě; snaží se aktivizovat lidovou frontu, aby se pokusili proti fašismu něco dělat

- Čapek umírá na celkové vyčerpání, přepracovanost

- jeho bratr byl odvlečen do koncentračního tábora, kde zemřel

- překlady prokletých básníků

- spisovatel světové úrovně - demokrat, humanista, filozof

- žánrová rozmanitost - drama, román, pohádky, povídky

- myšlenková hloubka, bohatý jazyk

 

„Loupežník“

střet mládí a stáří

 

„R.U.R.“ - „Rozumovi univerzální roboti“      

- robot - novotvar ze slova robit

- Rozum, který chtěl vydělat peníze, vytvoří umělého člověka - svět o ně má velký zájem. Na ostrov přijíždí Helena, posteskne si, že jsou roboti bez citu a bez života.

Zůstane zde jako manželka jednoho z mužů.

Po letech roboti ovládnou svět. Všechny lidi zabijí, až na Alquista - jeden z vynálezců - protože stále ještě pracoval rukama. Navíc se neuměli reprodukovat. Helena spálila výrobní postup.

V závěru se u páru robotů Primuse a Heleny projevují lidské vlastnosti (galantnost, smích, pláč, smysl pro krásu, stydlivost, zamilovanost, strach ze smrti, sny, ...). Čapek je přirovnává k Adamovi a Evě.

- Varování lidstva proti přetechnizovanosti světa, aby se člověk svými vynálezy nezahubil.

 

„Ze života hmyzu“

tulák na jevišti, začne pozorovat hmyz

Lidské vlastnosti hmyzu – motýli – motýlice je těhotná, přelétavá, mělkost citů, módní trendy. Mravenci – černí proti červeným o kámen – kritika nesmyslné války. Hovnivál – válí kuličku – chamtivost. Lumík – má lumíčici - sežere lumíka – opičí láska k dětem. Z larvy se narodí jepice a později umírá.

 

„Bílá nemoc“ - konec 30. let

- jistá země diktátora má být ohrožena malou zemí. Maršál chce válku pro upevnění národa.

Galén - lékař chudých.

Propukne nemoc - na těle zesvětlá část kůže, je necitlivá, jistá forma lepry, střední věk. Doktor najde lék, nabízí ho klinice za mír. Snaží se k němu dostat bohatí lidé. Snaží se ho uvěznit. Maršál onemocní a chce vyléčit. Doktor je utlučen rozvášněným davem. Předem prohraná bitva jednotlivce.

               

„Matka“

Matka má pět synů, je starostlivá, pečující. Zemře jí manžel, voják. Sedí v pokoji, kde manžel žil. Mluví s ním. Chodí za ní. Objeví se tam i její syn - lékař, při plnění cílů zemřel. Další syn - pilot. Je s nimi v pokoji. V této zemi je občanská válka (Španělsko). Dvojčata jsou v občanské válce - soupeři. Jedno z dvojčat zemře. Druhý později také. Národ je ve zmatku. Bombardování kadetské lodi, školy. Její povinností je pustit posledního syna do války.

- překonává svůj pacifismus (odpor k válce) - vyzívá k boji

- protiválečné varování

 

c) poválečné drama

1945 – 1948

demokracie – Eduard Beneš návrat z Anglie

1948 – nástup komunismu – revoluce

 

žánry – alegorie, pohádka, historie

divadla – snaha o obnovu

osvobozené divadlo – návrat V+W z USA, později Voskovec zpět do USA

 

Divotvorný hrnec“ vodník Čochtan – Werich

 

D46 E.F.Burian se vrací z koncentračního tábora

 

JAN DRDA (1915 – 1970)

Nový dramatik, redaktor, šéfredaktor Lidových novin, odsoudil okupaci v roce 1968 – těžký stres

 

Drama „Hrátky s čertem“ 1946

První kvalitní hra po válce

Martin Kabát, Káča, Princezna, Školastik, Teofil, Sarka Farka

 

„Dalskabáty – Hříšná ves aneb Zapomenutý čert“

pohádka; žena se usadí v hájovně, na půdě objeví čerta (ukroutí mu rohy, usekne mu ocas), chodí ke kováři

 

d) socialistický realismus

1948 – ½ 50. let

období totalitního socialismu, kolektivizace po vzoru SSSR, k uvolnění došlo po roce 1953 smrt Stalina

zánik svobodných divadel

 

směry

socialistický realismus – návrat k 2. světové válce, dělnické dějiny, české dějiny

schematismus – zjednodušení problému, černobílé vidění světa

budovatelské drama – schematické, téma – budování socialismu

 

MILOSLAV STEHLÍK

„Mordová rokle“

je to útočiště českých a ruských partyzánů, také však místo odplaty

 

e) rozvoj nových divadelních forem v 60. letech

2/2 50. let – 60. léta – období rozkvětu

politicky dochází k uvolnění, 1968 na jaře „pražské jaro“ekonomické reformy, uvolnění v kultuře

 

divadla malých forem

rozkvět filmu

absurdní drama

 

Divadla malých forem

Vznik jako poloprofesionální soubory, recese, kabaretní prvky, šanson, hudba, tanec

Byla snaha o větší kontakt s divákem – menší divadla

Témata – vlastní tvorba, vychází z klasiků

 

Reduta – začínal – Suchý, Šlitr, Vyskočil, Vodňanský, Zkoumal

Divadlo na zábradlí – od roku 1958 hrály hry Václava Havla – absurdní drama

Semafor –sedm malých forem, Suchý, Šlitr

                 Písničky  a hudební komedie, vychází z Reduty

 

IVAN VYSKOČIL

„Haprdáns neboli Hamlet princ dánský“

 

f) oficiální a samizdatové drama 70. a 80. let

po roce 1968 – návrat k totalitní moci (vojenské posádky, nátlak z Ruska)

nebyly postihy jako v 50.letech

1977 – vychází Charta 77 – požadavek dodržování lidských práv – podepsali signatáři – stíhání, vyslýchání

 

2 linie:- oficiální

- samizdatová – hry Václava Havla, ostatní bez výrazného rozkvětu, hry do zahraničí – získával ceny

 

VÁCLAV HAVEL

Narodil se v roce 1936; rodiče – kulturní magnáti – bohatí; vyučen, maturita při zaměstnání

1959 – technik divadla ABC, pak Na zábradlí

1967 – absolvoval divadelní fakultu AMU – ober dramaturgie

1968 – disident, od roku 1970 – zákaz publikování a uvádění her

mluvčí charty 77, několikrát vězněn; odmítl odejít do exilu

1989 – mluvčí občanského fóra

od roku 1993 prezident ČR

 

„Zahradní slavnost“ - 1963

groteska směřující k absurdnímu divadlu

 

„Audience“

Absurdní drama

Vaněk – intelektuál, spisovatel, ocitne se v pivovaru; Sládek – dělnický typ

Sládek si zavolá Vaňka, opakování vět, frází, absurdní zápletka – nabízí Vaňkovi místo ve skladu za to, že na sebe bude psát udavačské dopisy. Na konci výměna rolí (nebuďte smutnej – nejdříve říká sládek, na konci Vaněk).

Dlouho se opíjí a plácá nesmysly, než se odhodlá Vaňkovi říct, co po něm vlastně chce. Sládek usne, aby ho Vaněk probudil, zaklepe na stůl. Sládek se probudí, učeše – jako na začátku

 

„Vernisáž“ - 1976

uvedena v Rakousku

manželský pár pozve na návštěvu přítele intelektuála, z nedostatku témat ke komunikaci se mu začnou chlubit se zařízením bytu. Nakonec rozhrne halenku, aby ho alespoň  něčím upoutala. Proti maloměšťáctví.

 

„Largo desoláto“

hlavním hrdinou je filozof, který nesedí režimu a od začátku má strach, že tento režim ho uvězní, poškodí. Má manželku, která má milence, on chodí se studentkami. Opakování frází. Navštíví ho 2 dělníci, aby psal – neřeknou mu co, ale prý že ví, a on neví. Závěr – nakonec chce, aby ho zavřeli, aby měl klid. Absurdita – ze strachu, že půjde do vězení, vězení je pro něj vlastně vysvobozením.

 

„Dopisy Olze“ - listy z vězení

 

MILAN UHDE - (1936)

Narodil se v Brně, byl ministrem kultury, dramatik

Vydával pod cizím jménem – nesměl vydávat

 

Oficiální divadlo

Česká televize a divadlo

Poznamenáno normalizací

Poučení z krizového vývoje, vše je normální

 

Literatura je tendenční = jde v určité tendenci = jde s režimem, sympatizující s režimem nebo jen těžko prosazující demokratické prvky, mnoho autorů nesmí publikovat, jiní vězněni nebo v emigraci – největší vliv má Československá televize a divadla malých forem

JIŘÍ HUBAČ

Hodnotnější hry

„Ikarův pád“

- příběh muzikanta alkoholika

 

„Dobří holuby se vracejí“

- příběh z protialkoholní léčebny

 

Seriály (psal DIETEL)

„Eliška a její rod“

„Tři chlapi v chalupě“

„Chalupáři“

„Synové a dcery Jakuba Skláře“

„Žena za pultem“

„Okres na severu“

„Nemocnice na kraji města“

 

JAROSLAV DIETEL - (1928 – 1985)

Psal komedie, hlavně seriály, byl poplatný a někdy schematický ale mistr dialogu a zápletky. Smysl pro televizní zpracování.

30 případů majora Zemana

 

Divadla malých forem - měla přitažlivá témata

Studio Y – Lábus, Kaiser, Krečmarová

Divadlo na provázku – Brno – Donutil, Polívka

Divadlo Járy Cimrmana – největší fiktivní velikán všech dob

Divadlo Sklep – Hanák, Vávra, Šteindler

Semafor – Suchý, Molavcová, Šimek, Nárožný, Krampol, Dvořák

Činoherní klub – Pension pro svobodné pány

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA