26. Vývoj světového dramatu od jeho počátků do dneška
26. Vývoj světového dramatu od jeho počátků do dneška
a) počátky světového divadla ve starém Řecku, co je komedie a tragédie, schéma klasického řeckého dramatu
Drama vznikalo z básní boha Dionýsa, hry měly ráz masových podívaných, soutěže o nejlepší hru a herce, soutěže trvaly 4 dny. 1. – komedie, 2. – 4. den tragédie
Tragédie - rozkvět 5. stol. Př.n.l.
Znaky - čerpá z mytologie(téma)
- hrdinové odvážní a stateční nebo krutí
- konflikty se silnějšími končí tragicky
- forma:verš
- existence chóru
- jednota místa, času a děje
- děj se nečlení na dějství
- spojení mluveného slova, zpěvu a tance
Vnitřní výstavba děje
- úvod - expozice
- zápletka - kolize
- vyvrcholení konfliktu - krize
- zvrat - peripetie
- závěr - řešení konfliktu - katastrofa(tragédie)
Aischylos
„Oresteia“ - trilogie, 458 př.n.l.
Vyjadřuje konflikt mezi starou a novou společností, mravní problém viny a trestu, pomsty
Sofoklés
„Antigona“ - 442 př.n.l.
Doba po Trojské válce
„Král Oidipus“
Hlavní hrdina trestán za viny. Jichž se dopustil nevědomky
Euripides
„Médea“ - 431 př.n.l.
Pověst o Argonautech, chtěli získat zlaté rouno. Iáson jde pro zlatá rouno a Médea mu pomůže a uteče s ním. Má s ním 2 děti. Iáson se zamiluje do dcery místního vládce, Médea je uražena a pošle nevěstě šaty, díky kterým uhoří ona i její otec. Poté zabije své děti.
Komedie rozvoj asi o ½ století déle než u tragédie
Aristofanés
„Jezdci“ - 424 př.n.l.
„Mír“
„Žáby“ - patří do helenistického období
Zpravidla politická satira, aktuální politické otázky, chóry, výsměch, fantastické prvky
Nová komedie – bez politické satiry, kritika nedostatků lidských – helenistické období
Menandros (342 - 293 př.n.l.)
Hry jen ve zlomcích – „Škarohlíd“
Římská komedie - vznikla na základě helenistické nové komedie přidáním lidových prvků. Komedie má rysy frašky – obhroublý, vulgární humor. Hrdinou jsou nevěstky, kuplíři, vychytralí otroci.
Titus Maccius Plautus (251 - 184 př.n.l.)
„Lišák Pseudolus“
„Komedie o hrnci“ - inspirace pro Moliéra
a) Divadlo ve středověku, první česká hra.
Středověk znamená přeryv ve vývoji evropského dramatu a zároveň také počátek . Antická tradice je v tomto období zasunuta a zapomenuta. Od 10. stol. Se však objevuje náboženské drama, které vychází z dramatizace církevních témat a z církevních obřadů. Lze rozlišovat dva typy těchto náboženských her - mysterie (hry pašijové - hry o kristově utrpení), miracule (zázračné hry). Současně vznikalo i drama světské - sotie (hry satirického zaměření)
Drama v Čechách - psáno latinsky, první hra - „Mastičkář“
Námět - 3 Marie jdou pro vonné masti, protože chtějí nabalzamovat Kristovo tělo, Obraz středověkého tržiště, šarlatánství prodavače mastí a léků
c) Renesanční anglické drama, charatkeristika Shakespearových her, proč dodnes oslovují diváka?
William Shakespeare (1564 - 1616)
Největší dramatik anglické literatury
Narodil se ve Stradfordu nad Avonou, oženil se kolem 20 let, odešel do Londýna k divadelní společnost, byl spolumajitel divadla, ke konci života do Stradfordu, napsal 37 her.
1. komedie
„Sen noci svatojánské“
Příběh s pohádkovými prvky, o kouzelné noci na svatého Jana, obloudí herce ( 2 dívky, 2 chlapci) nápoj lásky
„Zkrocení zlé ženy“
otec má 2 dcery, starší Kateřina, mladší chce svatbu, ale musí mít svatbu společně, Kateřina se konečně vdá - a zde je mužem „zkrocena“
„Mnoho povyku pro nic“
2. historické hry
anglická „Richard III.“, „Jindřich VI.“
římská „Julius Caesar“
3. tragédie
„Hamlet“
proti touze po moci (Claudius)
„Romeo a Julie“
historická událost z počátku 14. stol. V Itálii. Ve Veroně jsou dva znepřátelené rody- Montekové a Kapuletová. Romeo se zamiluje do Julie. Balkonová scéna, slib manželství - mnich Vavřinec je tajně oddá. Julie je nucena do nechtěného svazku. Romeo zabije Juliina bratrance - musí z města. Julie vypije nápoj, po kterém vypadá jako mrtvá - Romeo se zabije, Julie se probudí a probodne se dýkou, matka umírá žalem. Pochmurný mír.
„Othello“
příběh závistivce a žárlivce Jaga, který dokázal duši Othella natolik rozvrátit, že byl schopen vraždit.
„ Král Lear“
2 dějové linie
„Magbeth“
touha po moci, prolínání reálného s nadpřirozeným
rysy dramatu:
- neomezenost látky, místa, času
- obraz pozemského života, kladné i záporné lidské vlastnosti
- postavy žen nepodřízené, lidové postavy – Juliina chůva
- příčinou je lidská vášeň náhoda , ne osud jako u antických dramat.
- Komické prvky nejsou odděleny od tragických
Lope de Vega (1562 – 1635)
„Fuente Ovejuna“
hra založena na skutečné události - zbouření lidu proti církevním hodnotám(komtur) - jeho smrt, vesnice je souzena - kdo je vrah, každý opakuje Fuente O vejuna, královský soudce kpituluje před jednotností venkovanů a nikoho nepotrestá
obraz odboje proti vůli a útisku
c) Klasicistní francouzská komedie a tragédie.
1. tragédie
Pierre Corneille (1606 - 1684)
„Cid“ (1636)
základním konfliktem je rozpor mezi ctí, povinností a láskou. Rodrigo - smysl pro čest a odvahu, spor o panovníkův zájem, hájí zájem svého otce. Nucen vstoupit do souboje s otcem své milé (Xiména), zabije ho. Xiména musí ctít otce, oblékne se do černého a Rodriga zavrhne i když ho miluje. Po roce král rozhodne, aby se vzali.
Jean Racine (1639 - 1699)
„Faidra“
starý antický námět, osudová vášeň, láska k nevlastnímu synovi
2. komedie
Moliere (1622 - 1673) Jean Baptist Poquelin
Od mládí láska k divadlu, u herecké kočovné společnosti, herec, režisér, spisovatel, ředitel královského divadla v Paříži
Rysy:
- kritika typických lidských nedostatků (lakota, pokrytectví, hloupost, …)
- satira, výsměch - různé typy komiky(fraška, situační komedie)
- smírné řešení konfliktu
„Tartuffe“
nejodvážnější hra, dlouho se nemohla prosadit, politická hra zaměřená proti církvi a pokrytectví. Tartuffe - náboženský fanatik x bezcharakterní pokrytec a podvodník. Získá přízeň bohatého měšťana Argona. Usiluje i o jeho ženu a dceru. Argon mu přepíše celý majetek. Zásah krále zabrání úplnému pádu rodiny.
„Zdravý nemocný“ (1673)
satirický pohled na hypochondra i na šarlatánství lékaře. Hlavní hrdina - hypochondr - chodí k lékařům, jeho služebná se převlékne za lékaře a ordinuje pivo, vepřovou, …
„Misantrop“ (1666)
nepřítel lidí
„Lakomec“ (1668)
inspirace Plautus - Komedie o hrnci
Lichvář Harpagon - skrblík, má 2 děti (dceru a syna), rodina trpí lakomstvím. Pokouší se provdat dceru za starého boháče a vezme si dívku jeho syna. Intrikou mu sebere peníze a on je poté ochoten přistoupit na jeho podmínky. Smírný konec.
Itálie
Commedia dell´arte - italský žánr
Národní veselohra oblíbená u lidového publika. Bez pevného scénáře, naznačen obsah – herci inspirovali, komická pantomima. Stále stejné role.
Carlo Goldoni (1707 - 1793)
„Podobizna Harlekýnova“
d) Preromantismus v Německu, filozofické téma ďábla v jiných dílech.
2/2 18.století, vychází z klasicismu
- důraz na citovost, fantastičnost, tvůrčí svoboda jedince
- návrat k přírodě, klidové slovesnosti
- vzor - venkovský, prostý, nezkažený člověk, prostý způsob života
- obdiv k schopnému podnikavému jedinci
- odmítání konvencí, příkazů, řádu - i v umělecké tvorbě
Johann Wolfgang Goethe (1749 - 1832)
Narodil se ve Frankfurtu nad Mohanem, studoval práva, pobyt ve Výmaru - kulturní středisko. V čele skupiny spisovatelů s novou představou o literatuře „Strum und Drank“ (Bouře a vzdor).
2. bez klasicistních pravidel
3. snaha o vyjádření osobních citů a myšlenek
4. tvůrčí svoboda = individualita jedince
5. hrdina vždy poražen
6. proti společenské nespravedlnosti, útlaku a pokrytectví
„Utrpení mladého Werthera“ ( 1774)
román v dopisech, nešťastná láska k dívce, která je zasnoubená, spáchá sebevraždu, svět ho zrazuje, je nepochopen
„Faust“ 1808 - 1.díl a 1832 - 2.díl
Tragédie, veršované drama, 1.verze - Urfaust (prafaust) první nástěn díla, opis
Filozofický záměr - hledání smyslu života, lidského vědění a snažení
Dr.Faust zaprodá svou duši ďáblu, získá Markétku - těhotná, zabije dítě - poprava, její matka zemře, smrt bratra v souboji s Faustem. Vykoupí sám sebe sužbou pro lidstvo - zúrodňováním bažin
Mefistofeles - ďábel, představitel pochybovačnosti, skepse, výsměchu
Friedrich Schiller (1759 - 1805)
Dramatik a lyrik, překladatel
„Loupežníci“
boj za svobodu, proti pokrytectví, útlaku, konservatismu, zištnosti, despotismu
e) Ruský realismus, satira.
Nikolaj Vasiljevič Gogol ( 1809 - 1859)
Z Ukrajiny - její postavy a zvyky + fantastické prvky lidových představ
Píše krátké prózy, spojení reálné skutečnosti a fantazie
Drama „Revizor“ ( 1836)
Chlestakov a sluha se ocitnou v malém ruském městě. Je na tom špatně. Na místní poštovní úřad - revizor. Podezření na Chlestakova. Peníze, večeře, hejtman svou dceru. Bojí se, aby to nevyšlo najevo. Odjede a přijede pravý revizor.
„Mrtvé duše“
Čičikov si půjčuje peníze na jména mrtvých nevolníků. Nevolníci co zemřeli od posledního sčítání lidu = mrtvé duše.
Čičikov jezdí po Rusku - poměry na statcích, typy lidí, …
Psychologické zobrazení statkářů
Kritika společnosti
f) Směry světového dramatu ve 20. letech.
světové drama ½ 20.století
avantgarda
Anton Pavlovič Čechov (1860 - 1904)
Zakladatel lyrického dramatu
Rysy:
- hledání životních jistot - touha po štěstí, smysl života = jedna z možností je práce
„Višňový sad“
majitelka žena, odstěhuje se na venkovské sídlo, sad je do dražby a koupí si ho jejich správce. Konec starého světa.
„Tři sestry“
tři vzdělané dospělé sestry a jejich bratr hledají smysl života, v době kdy se feudální svět rozpadá a nastupují kapitalistické vztahy. Nakonec dochází z závěru, že smysl života je v práci.
„Strýček Váňa“
Hry režíroval K.S. Stanislavskij. Působil v divadle MCHAT (moskevské umělecké divadlo), ztvárňoval jeho hry vynikajícím způsob. Ovlivnil drama v Evropě.
Realismus, naturalismus, dekadence
Anglie
Georg Bernard Shaw (1856 - 1950)
Nobelova cena, světový dramatik
Drama „Pygmalion“
Profesor Higgins a květinářka Líza Doolotlová. Profesor se vsadí, že z holky udělá dámu. Pozná Lízu, Líza s ním odchází, snaží se a zamiluje se do něj. Profesor to nevnímá. Projekt se provede. Líza odchází zpět na tržiště.
Muzikál „My fair Lady“
Oscar Wilde (1854 - 1900)
Vtip, ironie, groteska
„Jak je důležité míti Filipa“ (1894)
zamotaná komedie, záměna románu za dítě. Matka po něm pátrá. Setkají se v penzionu. Záhada se vyřeší.
„Ideální manžel“ (1895)
komedie
Švédsko
August Strinberg (1842 - 1912)
„Otec“
„Tanec smrti“
vzájemná nenávist manželů, smysl života
Subjektivismus, relativismus
Luigi Pirandello (1867 - 1936)
„Šest postav hledá autora“
divadlo na divadle - před námi se odvíjí studování dramatu, herec hledá před divákem způsob hraní role na základě svých prožitků
socialistický realismus
Maxim Gorkij (1867 - 1936)
„Jegor Buličov a ti druzí“
Německo
Berthold Brecht (1898 - 1956)
Představitel epického dramatu - snaha rušit divadelní iluzi, zcizovací efekty - děj je trhaný, aby divák nepřišel o nadhled, vypravěčský komentář, otevřená scéna, oslovení publika songy
V Německu od 20.let, po nástupu Hitlera emigroval
„Žebrácká opera“
hlavní hrdina Mackie Meser
„Švejk za druhé světové války“
setkání s Hitlerem
„Matka Kuráž a její děti“
v době třicetileté války. Matka má vůz s plachtou, prodává věci. Obchoduje s válkou. Bez války by nepřežila. Má 3 děti. Postupně přichází o oba syny. Jeden byl popraven, druhý hlídá pokladnu, lidé si myslí že ji ukradl. Syn je před soudem, je popraven. Její dcera jde do vsi (je němá), má poraněnou tvář. Matka se o ni stará, jdou žebrat. Stojí před městem. Chystá se útok, dcera ukradne buben a začne bubnovat, aby je upozornila na útok. Je zastřelena. Matka je sama.
Odsouzení války
Světové drama 2/2 20. století
Atmosféra doby
- druhá světová válka 1939 - 45 - konec a dozvuky
- vznikají dvě světové soustavy - východní a západní blok - neexistuje možnost dohody
- 50. léta - studená válka
- globální problémy lidstva - ozónová díra, kácení deštných pralesů, přelidňování
- krize hodnot
- zbrojení X odzbrojování
- snaha spojit Evropu - vytvoření EU
- dobývání vesmíru
- rozpad východního bloku
Francie
Poznamenána 2. světovou válkou a vznik nových směrů
Absurdní drama
Bezmoc člověka - pocity odcizení, neschopnost komunikace a dorozumění
Prvky existencionalizmu - Beckett
Prvky grotesky a černého humoru - Ionesco
Opakování vět, myšlenek, celých pasáží - vyjadřuje životní stereotypy
Eugene Ionesco (1912 - 1994)
Francouzský dramatik rumunského původu
„Plešatá zpěvačka“ (1948)
antihra, antidrama
dvě londýnské rodiny, návštěva, snaha komunikovat - nemožné - v závěru si páry vymění místa a celý nesmysl může začít znovu
porucha komunikace (nesmyslné dialogy), stereotypy života (opakování pasáží)
Samuel Beckett (1906 - 1989)
Irský původ, žil v Paříži, v roce 1969 získává Nobelovu cenu, představitel absurdního dramatu
„Čekání na Godota“ (1952)
téma odcizení, na scéně jeden strom a dva tuláci, čekají na jakéhosi Godota, který by snad mohl změnit jejich život. Nekonečné dialogy, absurdní závěr. Godot nepřijde.
Možné symboly - Vladimir - východ
Estragon - západ
Existencionalismus
Vzniká ve 20. letech 20. století - Franc Kafka
Druhá vlna po druhé světové válce
Vyjadřuje strach z budoucnosti, pesimismus, odcizení ve společnosti. Chce odpověď na otázku, jak má žít intelektuál zbavený iluzí, období dějinných katastrof, které odhalili křehkost lidské existence
Existence = stav vědomí, svět je takový jak ho prožívá izolovaný jedinec
Člověk je drcen vnějším světem zcela nahodile
Jean Paul Santre (1905 - 1980)
Francouzský dramatik a filozof, měl dostat Nobelovu cenu v roce 1964 ale nepřijal ji
Román „Nevolnost“
Psaný formou deníku
Nevolnost je způsobena pocitem hmotného bytí, přílišný prožitek vlastního fyzična - málo vlastní duševní svobody, identity, postupně se izoluje od společnosti, zřekne se minulosti, ženy, práce, teprve potom v něm melodie vyvolá myšlenku na knihu, která by mu umožnila myslet na život bez odporu
Drama „Špinavé ruce“ (1948)
Podnětem byla situace, která předcházela vraždě Trockého - vrah se dal k Trockému najmout jako sekretář a dlouho žil se svou obětí v domě.
Vrah byl Hugo, postava z rodu Oresta a jeho protihráč byl Hoederera. Jejich konflikt umístil dovnitř komunistického hnutí ve východoevropské zemi koncem 2.světové války.
Albert Camus (1913 - 1960)
Narodil se v Alžírsku, zde studoval, cestoval, žil v Paříži, 1957 Nobelova cena, zemřel při autohavárii
Upozorňuje na absurditu lidské existence
Román „Cizinec“
Hlavní hrdina je úředník, žije s matkou, ale ta mu umře. Po její smrti naváže vztah s kolegyní. Vedle bydlí soused - má vztah s Araby. Přijde za úředníkem, pozve ho na víkend. Dojde k potyčce s Araby. Úředník zastřelí Araba.
Druhá část - výslechy, věznění, proces, odsouzení k smrti. Je v cele smrti - filozofické věci. Člověk je cizincem v lidském kolektivu. Vše je věcí náhody. Člověk je vlečen osudem - lhostejnost vůči světu
Drama „Kaligula“
Umřela mu jeho dívka, odejde z paláce. Začne si hrát na boha. Nic mu není svaté. Nic nemá hodnotu, řád. Nemá pravidla v chování. Je zavražděn.
„Nedorozumění“
pracovní název - Budějovice, český námět
Odehrává se to v moravském městě, uzavřeném. Bláto a déšť. Je zde hostinec - vede ho matka s dcerou. Z ciziny přijíždí syn Jan. Chce jim pomoct finanční částkou. Ubytuje se zde pod cizím jménem s manželkou. Zabijí ho, seberou mu peníze, hodí ho do řeky. Jeho manželka žádá boha o vysvětlení.
Svět je pustým, temným místem, které plodí zločiny
Itálie
Neorealismus
Snaha o zobrazení skutečnosti - realismus, vnějších jevů, ukázání skutečnosti v kontextu jiných faktů, má blízko k reportážnosti - forma
Téma - Itálie 40. - 50. let 20. století - hledá příčiny fašismu, zla
Nástup fašismu, boj proti němu, osvobození
Federico Fellini (1920 - 1993)
„Silnice“
Julie Masinová - herečka - hraje v jeho hrách
Gelsomina žije se Zampou - komediant - vydělává tak peníze. Odvede ji z chudé vesnice. Vystupují v cirkusu. Potkají se s kolegou. Dělá si z něj srandu. Zampa ho zmlátí. Dostanou se na policii. Gelsomina na něj čeká. Dozví se, že je to vydřiduch ale vrátí sek němu. Ubytují se v klášteře. Zampa zde ukradne kříž. Gelsomina je v šoku. Potkají ses kolegou. Zampa ho zabije. Gelsomina v transu. Zampa ji nechá na silnici. Po letech zaslechne Gelsomininu písničku. Dozví se, že je mrtvá. Zampa je na pobřeží.
„Gabiriiny noci“ (1957)
prostitutka se protlouká životem a nic od něj nečeká. Potká úředníka - odjedou spolu. Má peníze. Odjedou do lázní. Úředník se ji pokusí uškrtit - nepodaří se, sebere jí peníze a utíká.
„Amarcord“
USA
Centrem je New York, Brodway, …
Eugene O´Neill (1888 - 1953)
Americký dramatik a herec, získal Nobelovu cenu a Pulicerovu cenu za drama, věnoval se parafrázím velkých děl
„Smutek sluší Elektře“
parafráze Elektra, příběh o Elektře do doby po válce Severu proti jihu
parafráze - napodobení významného díla, pozměněno - aktualita
Tenessee Williams (1911 - 1983)
Psal drama, prózu i poezii
Psychologická dramata - hlavní hrdinky ženy, rozpor muže a ženy
„Tramvaj do stanice touha“
„Kočka na rozpálené plechové střeše“
Magie - bezohledná, agresivní, dozví se, že její tchán umírá - chce získat majetek - předstírá těhotenství
O mezilidských vztazích
Arthur Miller (1915)
„Smrt obchodního cestujícího“
významné světové drama
hlavní hrdina Willy Loman - obchodní cestující, je na konci sil, firma mu dá výpověď - je nepotřebný, prožívá krizi v rodině - 2 synové nemá s nimi ideální vztah - jiná představa o budoucnosti
životní hodnoty - peníze, úspěch, majetek, sen se mu bortí, synové ho neuznávají, krize - spáchá sebevraždu
kritika americké společnosti. Hrdina je všední a průměrný, má typické americké hodnoty
Anglie
Thomas Stearns Eliot (1888 - 1965)
Drama, poezie
„Vražda v katedrále“
veršované drama
John Osborne (1929 - 1991)
Představitel literárního hnutí „Rozhněvaní mladí muži“ - mladí lidé, cítili hněv proti společnosti (anglická společnost 50.let - konzervativní - neochota něco měnit, nespravedlivé uspořádání společnosti, povrchnost, pokrytectví, snobství) - nepřizpůsobili se starému pořádku
„Ohlédni se v hněvu“
vrcholné dílo hnutí
hlavní hrdina - Jimmi Porter - typ rozhněvaného mladého muže, rozpadá se mu manželství s Alicí. Alice je z lepší společnosti, Jimmi si vybíjí vztek na manželce, Alice otěhotní - nechce aby to věděl, aby to vypadalo jako vydírání, odejde. Jimmi žije s její přítelkyní. Alice o dítě přijde. Vrátí se k němu. Nakonec se udobří.
Švédsko
Inrmar Bergman (1918)
Švédský dramatik, režisér
Filmy „Sedmá pečeť“
„Zimní jahody“
Maďarsko
István Örkeny (1912 - 1979)
„Kočičí hra“ drama
drama jednoho herce - monology
drama stárnoucí osamělé ženy, ztratí kamaráda - chce se zabít, z krize ji dostane sestra
Slovensko
Juraj Jakubisko
Režisér
Filmy „Lepší být bohatý a zdravý než chudý a nemocný“
„Tisíceročná včela“
Švýcarsko
Friedrich Durenmatt (1921 - 1990)
Dramatik, prozaik, kritik
Ovlivněn všemi proudy - epické drama
„Fyzikové“ drama
groteskní komedie v psychiatrické léčebně. Einstein a Newton pacienti, šílenství jenom předstírají, jsou to agenti s tajným úkolem. Dále je zde Mobius - vědec, má vynález, který by mohl ohrozit lidstvo. Agenti ho mají najít pro získání moci jejich země. Setkají se s Mobiem - dává pozor aby jeho vynález nebyl zneužit. Zůstanou v psychiatrické léčebně.Psychiatrička se zmocní vynálezu a rozhodne se ho zneužít.
Morální odpovědnost vědců za své výzkumy