Jdi na obsah Jdi na menu
 


Elementy trhu II.

16. 3. 2009

Téma č.3

 

 

Elementy trhu II.

 

Bod rovnováhy – spočívá v tom, že spotřebitelé nakoupí takové množství, jaké výrobci

                             nabídli

                            NABÍDKA = POPTÁVCE

-         tohoto stavu se dosahuje jen velmi krátce

      - pokud trh není v rovnováze vzniká převis nabídky, nebo převis poptávky

 

Převis nabídky – vzniká tehdy když je stanovena příliš vysoká cena, zboží je k dispozici

                            ale nikdo ho nepoptává

Převis poptávky – vzniká tehdy když je stanovena nízká cena, o zboží je zájem, ale zboží

                              není

 

(graf)

 

Rovnovážná cena a rovnovážné množství – nachází se na té úrovni, kde se objem, který

                                                                    jsou výrobci ochotni nabízet

(graf)

 

Konkurence – je to tržní proces, ve kterém se střetávají odlišné zájmy různých subjektů

-         konkurence motivuje výrobce ke zvyšování kvality

 

 

Typy konkurence:

 

  1. dokonalá – předpokládá zcela stejné podmínky pro všechny na trhu
  2. nedokonalá – opak dokonalé konkurence

Formy:

-         monopolistická

-         oligopol

-         úplný monopol

 

  1. cenová – dobrovolně snižuje ceny zboží
  2. necenová – snažíme se přilákat další zákazníky jinak než snížením ceny ( reklama)

 

Oligopol – na trhu je několik velkých výrobců (elektronika, auta, hardware) kteří brání vstupu

                  malým výrobcům

 

Úplný monopol – jeden velký výrobce na trhu (voda, plyn,elektřina)

 

Oligopol s dominantní firmou – na trhu je malé množství výrobců a jeden velký, který

                                                    dominuje

 

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA