Elementy trhu II.
Téma č.3
Elementy trhu II.
Bod rovnováhy – spočívá v tom, že spotřebitelé nakoupí takové množství, jaké výrobci
nabídli
NABÍDKA = POPTÁVCE
- tohoto stavu se dosahuje jen velmi krátce
- pokud trh není v rovnováze vzniká převis nabídky, nebo převis poptávky
ale nikdo ho nepoptává
Převis poptávky – vzniká tehdy když je stanovena nízká cena, o zboží je zájem, ale zboží
není
(graf)
Rovnovážná cena a rovnovážné množství – nachází se na té úrovni, kde se objem, který
jsou výrobci ochotni nabízet
(graf)
Konkurence – je to tržní proces, ve kterém se střetávají odlišné zájmy různých subjektů
- konkurence motivuje výrobce ke zvyšování kvality
Typy konkurence:
- dokonalá – předpokládá zcela stejné podmínky pro všechny na trhu
- nedokonalá – opak dokonalé konkurence
Formy:
- monopolistická
- oligopol
- úplný monopol
- cenová – dobrovolně snižuje ceny zboží
- necenová – snažíme se přilákat další zákazníky jinak než snížením ceny ( reklama)
Oligopol – na trhu je několik velkých výrobců (elektronika, auta, hardware) kteří brání vstupu
malým výrobcům
Úplný monopol – jeden velký výrobce na trhu (voda, plyn,elektřina)
Oligopol s dominantní firmou – na trhu je malé množství výrobců a jeden velký, který
dominuje